Matkaauto kasulik info

Sobiva matkaauto valimine
Meeldiv reisielamus algab kindlasti õige matkabussi valikust.Seda on veidi keeruline teha,sest ühelt poolt piirab reisi eelarve ja teiselt poolt soov saada parim kvaliteet.
Kuigi elamud on uuematel alkoven matkaautodel paigaldatud enamasti Fiat , Ford või Renault platvormile,võib sõidumugavus ja – elamus olla vaatamata suhteliselt võrdsetele näitajatele veidi erinev.
Ainult erinevad reisikogemused aitavad leida enda jaoks sobilikuma auto ja maja paketi.Omalt poolt julgeme kinnitada,et 2,3D 96KW (Iveco) mootoriga Fiat-i tehnika on korraliku hoolduse korral väga vastupidav ja õkonoomne.Täiesti rahule võib jääda ka selle sõidumugavuse ning kabiini praktilisusega.
Kõrgemate katusepaunadega autode kütusekulu võib olla 1-1,5 l/100km suurem,kui madala katusega elamutel.Samas madala katusega autodel on enamasti istekohtade arv väiksem ja kahe inimese voodi tõstetakse laudade ja istmete kasutamiseks el.tõstemehhanismiga lae alla.Ühest küljest mugav ja ruumile ratsionaalne,kuid kui juhuslikult voodi liigutamise mehhanism peaks reisil üles ütlema on ebamugavusi küllaga.
Kasuks tuleb kindlasti püsikiirusehoidja ja 6-e käiguline käigukast.

roller autos
 
Elamute osas kehtib muidugi reegel,et mida rohkem ruumi,seda mõnusam reisida.Kuigi lõunamaade linnades on suurema autoga suhteliselt raske parkida ja manööverdada.
Kui on soov kaasa võtta jalgrattaid,rollerit või isegi motikat,siis on vajalik garaaziga auto (jalgrattaid saab tagaraamide olemasolul riputada autole sappa).
Erinevaid elamuid vaadates võiks pöörata ka tähelepanu sellele,kas vagunis on kõik kahesed voodid,või on ühesed ja kahesed.
Sõites kuumade ilmadega võiks autol olla vähemalt kabiini kliimaseade ja külmades oludes loomulikult korralik küte ja vaguni soojustus.Enamus vagunid on kuni -20°-ni elamiskõlbulikud,ainult reovee paagi ja vee kraani jäätumine väljast on üsna tõenäoline.Samuti peab talvel vaguni sisetemperatuuri kogu aeg plusspoolel hoidma.Gaasi baloonist peaks talvel piisama täiskoormusel 2-3 päevaks,suvel võib ühe balooniga seigelda nädalaid.
Vagunil on eraldi 12v toiteaku ja see kestab sõltuvalt tarbijate koormusest mitmeid tunde.Kui vagun on ühendatud vooluvõrku,siis toimub ka automaatselt vaguni aku laadimine,teisel juhul tuleks lasta auto generaatoril mõne tunni tagant akut ca 20 min. laadida.Kontrollpaneel vagunis näitab ka akude laetust.
 
Sõidu planeerimine
Kõigepealt alustaks sellest,et planeerides oma suvepuhkust matkabussiga juunis-augustis,tuleks sobiva auto broneerimisega tegelema hakata juba vähemalt mitu kuud varem.
Üsna tõenäoline on,et auto otsingud nädal-paar ette ei annagi tulemust.
Planeerides sõitu suurema seltskonnga (5-7 inimest) on tekkinud tihti küsimusi magamiskohtade mahukuse ja võimaluste üle,millele normaalne lahendus soojal ajal oleks kämpingu platsil ööbimine ja lisa telkide kaasa võtmine.
Vaevalt,et näiteks kõik 6 inimest soovivad üle +25° soojaga 12m2 pinnal ööbida ja siis hommikul üksteise otsas turnida.
Meie matkaautoga reisima minnes tuleks kaasa võtta voodipesud, rätikud, nõud, köögitarbed jms.
 
camping Omiš Splitcamping Veštar
Ööbimine matkaautoga
Tuleks arvestada,et suurem osa matkaautole sobivaid ööbimiskohti on siiski selleks ettenähtud autokämpingu platsidel.
Need on küll tasulised aga enamasti 20-40 EUR-i eest ööpäevas saab kogu seltskond ja auto turvaliselt ööbitud ning hinna sees on ka alati WC koos pesemisvõimalusega, lisatasu eest 220V el.ühendus ning paremal juhul ka veel bassein või korralik privaatne rand.
 
Sellised platsid on enamasti aiaga piiratud ja on turvalised kogu varandusele,mis reisil autoga kaasas sõidavad. ”Naabrivalve” töötab seal väga hästi.Suurlinnades peaks  auto tänavale valveta parkima jättes ettevaatlik olema.
Esineb juhtumeid,kus linna pealt tagasi tulles on tiheda liiklusega tänaval seisnud autosse sisse murtud(vaatamata alarmile) ja kogu väärtuslik on minema viidud,k.a. vanad ketsid,mis kuskil Sarajevos ringi promineerivad.
 
Tasub arvestada sellega,et väga paljud kämpinguplatsid suletakse õhtul kl.21-22-st. Välja sealt saate aga sisse registreerimist enam ei tehta.Ööbimiskoha leidmisega võiks juba peale lõunat pihta hakata.
Kuid on ka platse,kus võid õhtul ennast vabale kohale rahumeeli sisse seada ning raha tullakse küsima alles hommikul:)
Muidugi on alati võimalus ennast tasuta mõne tankla – / rekkaparklasse sisse sättida.See variant muidugi kõige mõnusam, puhtam ja vaiksem pole.

109_0914 Liikumine matkaautoga
Meeles tuleks pidada ka seda,et auto on suhteliselt suuregabariidiline ja suurlinnades ning kitsastel mägiteedel liikumine on isegi kogenud juhile suhteliselt keeruline.
Siit ka selline soovitus-leidke endale kõigepealt mõnus autokämpingu plats tihedast asustusest veidi eemal ning seejärel nautige ümbrust ilma autota.
 Kütuste hinnad Euroopas
Matkaautoga soovtuslik liikumiskiirus on 90-100 km/h,sellisel juhul kulutate Fiat Elnagh-ga ca 10-11 l / 100 km.
Suurendades kiirust iga 10 km/h võrra,saate kütusekulu lisa ca 1,5 l / 100km kohta,auto tuuletakistuse arvelt.
Teede valikul tuleks alati eelistada kõva kattega teid,kruusateed tekitavad automaja mööblidetailide kõva nagina ning pehme kattega liiva,pori või lume teele võib auto väga lihtsalt kinni jääda.

atv kaasas
sikkel kaasas
Samuti tuleb matkaautoga manööverdusel arvestada seda,et rattaid välja pöörates liigub auto tagumine osa ratta jäljest ca poole meetri jagu kaugemalt.
Tasulistel kiirteedel sõites võib auto rahulikult sättida kuni 6m makserajale,auto ülemõõtmisi pole veel siiamaani tehtud. Matkaauto koormamisega peaks küll ettevaatlik olema,sest on juhtumeid kus EU riikides pannakse auto ülekaalu (>3,5t) kahtlustades kaalule.
Trahvid pole väiksed! Vt. EU liiklusnõudeid .
Nendes maades,kus pead tasulise kiirtee kasutamise eest maksumärgi ostma,tee seda kindlasti,sest kontroll toimib seal suhteliselt tõhusalt ning trahv selle eest üsna soolane.
Mägiteedel sõites pidurda kindlasti maksimaalselt käikudega,järsust mäest alla laskuda kasvõi teise käigu ja
täispööretega on palju ohutum,kui pidevalt pidurdades mäe orus kurvi eel tõdeda,et autol enam pidureid ei ole…
Tihedatesse põõsastesse ja okstesse sõites tekivad plastikdetailidele ja klaaside suhteliselt kergesti kriimustused.
Pea meeles ka jälgida kõrguse piiranguga liiklusmärke,sest alla 3,1 m takistuse alt läbi sõitmine läheb väga kulukaks!

Matkaauto rendi meelespea
– matkaautos on suitsetamine keelatud
– ära tee sõidu ajal gaasipliidil süüa
– kõik lahtised asjad,samuti külmkapi sisu(juhul kui uks pole lukus) lendavad sõidul või pidurdusel laiali
– kui auto WC loputuskastil põleb punane tuli,siis ta on juba tõepoolest täis ! Edasine kasutamine tähendab auto korralikku puhastust. Vaata WC kasutusjuhendit>
– auto WC paaki saad tühjendada kõikides WC-des või kämpingu platsidel.
– auto kraanivee kogumispaaki saab tühjendada kämpingplatsidel või võimalusel kanalisatsiooni.Veepaaki saab täita kämpingutes või tanklates.
– ennem autoga liikumist kontrolli küljeakende sulgemist,ülemised avatud aknad ei pruugi paista peeglist ning purunevad okstes
– ööbimisel pimedas autos jäta vaguni vool sisse,et vajadusel saaks voodite juurest lülitada valgustust.Kottpimedas ülemiselt voodilt redeliga allatulek on keeruline.
– vähenda optimistlikult välja mõeldud reisiteekonna pikkust mõnusa reaalsuseni,matkaautoga reisimine peaks olema nauding,mitte kaubavedu riikide vahel.
– varu alati piisavalt aega reisimiseks ja võta kaasa hea tuju:)

Kasulikud lingid
http://camping.info/
http://www.eurocamp.co.uk
http://www.campingcroatia.net/
https://www.fiatcamper.com/en/home
www.elamus.ee/

 

Loodetavasti polnud eelnevad näpunäited liiga ehmatavad ega karmid.
Need on kirja pandud selleks,et matkaautoga seiklejad võimalikult palju infot omaks
ning matk ratastel majaga püsiks planeeritud eelarves.
Parimaid reisielamusi ja viperusteta tagasi tulekut soovides …

matkaauto-rent,matkabussi-rent,autosuvila-rent,camper-rent,caravan-rent