Matkaauto kasulik info



Sobiva matkaauto valimine
Meeldiv reisielamus algab kindlasti õige matkabussi valikust.Seda on veidi keeruline teha,sest ühelt poolt piirab reisi eelarve ja teiselt poolt soov saada parim kvaliteet.
Kuigi elamud on uuematel alkoven matkaautodel paigaldatud enamasti Fiat , Ford või Renault platvormile,võib sõidumugavus ja – elamus olla vaatamata suhteliselt võrdsetele näitajatele veidi erinev.
Ainult erinevad reisikogemused aitavad leida enda jaoks sobilikuma auto ja maja paketi.Omalt poolt julgeme kinnitada,et 2,3D (Iveco) mootoriga Fiat-i tehnika on korraliku hoolduse korral väga vastupidav ja õkonoomne.Täiesti rahule võib jääda ka selle sõidumugavuse ning kabiini praktilisusega.
Kõrgemate katusepaunadega autode kütusekulu on 1-1,5 l/100km suurem,kui madala katusega elamutel.Samas madala katusega autodel on enamasti istekohtade arv väiksem ja kahe inimese voodi tõstetakse laudade ja istmete kasutamiseks tõstemehhanismiga lae alla.Ühest küljest mugav ja ruumile ratsionaalne aga samaaegselt magamisasendis voodi alumist pinda istumiseks ei saa kasutada.
Kasuks tulevad kindlasti  tagumised parkimisandurid(kaamera) ja markiis.
 


Elamute osas kehtib muidugi reegel,et mida rohkem ruumi,seda mõnusam reisida.Kuigi lõunamaade linnades on suurema autoga suhteliselt raske parkida ja manööverdada.
Kui on soov kaasa võtta jalgrattaid,rollerit või isegi motikat,siis on vajalik garaaziga auto (jalgrattaid saab tagaraamide olemasolul riputada autole sappa).
Erinevaid elamuid vaadates võiks pöörata ka tähelepanu sellele,kas vagunis on kõik kahesed voodid,või on ühesed ja kahesed.
Kuumade ilmadega on autol abiks kabiini kliimaseade ja külmades oludes loomulikult korralik küte ja vaguni soojustus.Enamus vagunid on kuni -20°-ni elamiskõlbulikud,ainult reovee paagi ja vee kraani jäätumine väljast on üsna tõenäoline.Samuti peab talvel vaguni sisetemperatuuri kogu aeg plusspoolel hoidma.Gaasi baloonist peaks talvel piisama täiskoormusel 2-3 päevaks,suvel võib ühe balooniga seigelda nädalaid.
Vagunil on eraldi 12v toiteaku ja see kestab sõltuvalt sisevalgustuse kasutusest mitmeid tunde.Kui vagun on ühendatud vooluvõrku,siis toimub mõlemate akude laadimine.Kui puudub väline elektrivõrguga ühenduse võimalus, siis tuleks autot vahepeal mõneks ajaks käivitada. Kontrollpaneel vagunis näitab ka akude laetust.
Sõidu planeerimine
Kõigepealt alustaks sellest,et planeerides oma suvepuhkust matkabussiga juunis-augustis,tuleks sobiva auto broneerimisega tegelema hakata juba vähemalt kevadel.
Üsna tõenäoline on,et auto otsingud nädal-paar ette ei annagi tulemust.
Planeerides sõitu suurema seltskonnga (5-7 inimest) on tekkinud tihti küsimusi magamiskohtade mahukuse ja võimaluste üle,millele normaalne lahendus soojal ajal oleks ikkagi kämpingu platsidel ööbides lisa kämpingu rentimine või telgi kasutamine.
Mõne ööga saavad kindlasti ka  6 inimest ühes autos magamisega hakkama.
Meie matkaautoga reisima minnes tuleks kaasa võtta voodipesud, rätikud, nõud, köögitarbed jms.


Ööbimine matkaautoga
Tuleks arvestada,et suurem osa matkaautole sobivaid ööbimiskohti on siiski selleks ettenähtud autokämpingu platsidel.
Need on küll tasulised aga enamasti 20-40 EUR-i eest ööpäevas saab kogu seltskond ja auto turvaliselt ööbitud ning hinna sees on ka alati WC koos pesemisvõimalusega, lisatasu eest 230V el.ühendus ning paremal juhul ka veel bassein või korralik privaatne rand.
Sellised platsid on enamasti aiaga piiratud ja on turvalised kogu varandusele,mis reisil autoga kaasas sõidavad. ”Naabrivalve” töötab seal väga hästi.
Tuleks olla tähelepanelik välisriikides(lõunapoolsemates) autot valveta parkima jättes nt. Spaade, kaubanduskeskuste,randade jt. parklates. Seal on esinenud juhtumeid,kus autosse ripakile jäetud asjade valvurid“ võivad need kiirelt minema viia.
Tasub arvestada sellega,et väga paljud kämpinguplatsid suletakse õhtul kl.20-21-st. Välja sealt saate aga sisse registreerimist ei pruugita enam teha.
Kuid on ka platse,kus võid õhtul ennast vabale kohale rahumeeli sisse seada ning raha tullakse küsima alles hommikul:)
Muidugi on alati võimalus ennast tasuta mõne tankla – / rekkaparklasse sisse sättida.See variant muidugi kõige mõnusam, puhtam ja vaiksem pole.

Liikumine matkaautoga
Meeles tuleks pidada ka seda,et autoelamu on suhteliselt suuregabariidiline ja suurlinnades ning kitsastel mägiteedel liikumine võib isegi kogenud juhile olla keeruline.
Siit ka selline soovitus-leidke endale kõigepealt mõnus autokämpingu plats tihedast asustusest veidi eemal ning seejärel nautige ümbrust ilma autota.
 Kütuste hinnad Euroopas
Matkaautoga soovtuslik liikumiskiirus on 90-100 km/h,sellisel juhul kulutate ca 10-11 l / 100 km.
Suurendades kiirust iga 10 km/h võrra,saate kütusekulu lisa ca 1,5 l / 100km kohta,auto tuuletakistuse arvelt.
Teede valikul tuleks alati eelistada kõva kattega teid,kruusateed tekitavad automaja mööblidetailide kõva nagina ning pehme kattega liiva,pori või lume teele võib auto väga lihtsalt kinni jääda.Samuti tuleks matkaautoga manööverdusel arvestada seda,et auto pikem tagumine osa liigub ratta jäljest veidi kaugemalt.



Tasulistel kiirteedel sõitmine hoiab kõvasti aega kokku ja väiksemate teede kvaliteet ei pruugi alati olla parim. Matkaauto koormamisega peaks ettevaatlik olema,sest on juhtumeid kus auto pannakse ülekaalu kahtlustusega (>3,5t) kaalule.
Trahvid pole väiksed! Vt. EU liiklusnõudeid .
Nendes maades(Austrias,Sloveenias,Tšehhis,Slovakkias,Ungaris ja Šveitsis),kus pead tasulise kiirtee kasutamise eest maksumärgi (vinjeti) ostma, tee seda kindlasti,sest tasuta läbi lipsata pole lihtsalt võimalik. (teemaksude info-blogi)
Paljud riigid(Rootsi,Norra,Poola jt.) on üle läinud teemaksude elektronilisele tasumisele ja teeäärseid kassasid enam pole.Teetasude piletid tuleb osta nendes riikides lähimatest tanklatest või vajaliku mobiili appiga. Kohapeal tasumata jättes tuleb hiljem järgi saadetud arve maksta ikkagi koos kopsaka lisatasuga!
Prantsusmaal on veel endiselt tõkkepuude süsteem ja kallid tariifid. Meie balti lähinaabrid ja Saksamaa M1 kategooria autodelt teetasusid ei küsi.
Väldi tihedate põõsaste ja okste vahelt läbisõitu, plastikklaasidele tekivad kergesti kriimustused!
Pea meeles ka jälgida kõrguse piiranguga liiklusmärke,sest alla 3,2 m takistuse alt läbi sõitmine läheb väga kulukaks! Madalamal võivad olla ka teele väljaulatuvad teeviidad või märgid.

 

Matkaauto rendi meelespea
– matkaautos on suitsetamine keelatud
– sõidu ajal võib gaasiballooni ventiil avatud olla,kütte või sooja vee tarbeks
– kõik lahtised asjad,samuti külmkapi sisu(juhul kui uks pole lukus) lendavad sõidul või pidurdusel laiali
– kui auto WC loputuskastil põleb punane tuli,siis ta on juba tõepoolest täis !
Vaata WC kasutusjuhendit>
– auto WC paaki saad tühjendada kõikides WC-des potti või kämpingu platsidel luugist.
– auto kraanivee kogumispaaki saab tühjendada kämpingplatsidel või võimalusel kanalisatsiooni.Veepaaki saab täita kämpingutes või tanklates.
– ennem autoga liikumist kontrolli küljeakende sulgemist,ülemised avatud aknad ei pruugi paista peeglist ning purunevad okstes
– ööbimisel pimedas autos jäta vaguni vool sisse,et vajadusel saaks voodite juurest lülitada valgustust.Kottpimedas ülemiselt voodilt redeliga allatulek on keeruline.
– vähenda optimistlikult välja mõeldud reisiteekonna pikkust mõnusa reaalsuseni,et matkaautoga reisimine oleks nauding,mitte nagu kaubavedu riikide vahel.
– varu alati piisavalt aega reisimiseks ja võta kaasa hea tuju:)

Kasulikud lingid:
camping.info
eurocamp.co.uk
campingcroatia.net
fiatcamper.com/en/home
matkaauto.com
matkasuvilad.ee

Palju häid hinnanguid saanud kämpinguplatsid Euroopas:
Horvaatia   campvalsaline.hr   camping-adriatic.com   valalta.hr  zaton.hr   camping-simuni.hr
Ungari   thermalcamping.de
Taani  hvidbjerg.dk
Rootsi  dafto.
Eesti turismiweb.ee

Loodetavasti polnud eelnevad näpunäited liiga ehmatavad ega karmid.
Need on kirja pandud selleks,et matkaautoga seiklejad võimalikult palju infot omaks
ning matk ratastel majaga püsiks planeeritud eelarves.
Parimaid reisielamusi ja viperusteta tagasi tulekut soovides …

matkaauto-rent,matkabussi-rent,autosuvila-rent,camper-rent,caravan-rent